Toiminnanrajoitteisella on oikeus ostaa kotipalvelun tukipalveluita, eli yksityisiä sosiaalipalveluita normaalia edullisemmin, ilman arvonlisäveroa. Todelliseksi tuntihinnaksi palvelulle jää tällöin alle 15 €, mikäli asiakkaalla on oikeus myös kotitalousvähennykseen.
Olemme viranomaisten hyväksymä kotipalvelun tukipalveluiden tuottaja. Kotipalvelun tukipalvelulla tarkoitetaan sosiaaliholtolain perusteella annettavaa palvelua. Kuulumme palveluntuottajarekisteriin toimialueellamme Helsingissä, Espoossa ja vantaalla. Toimintaamme valvoo sosiaaliviranomainen.
Kotipalvelut ovat asumiseen, hoitoon ja huolenpitoon, toimintakyvyn ylläpitoon, lasten hoitoon ja kasvatukseen, asiointiin, sekä muihin jokapäiväiseen elämään kuuluvien tehtävien ja toimintojen suorittamista, tai niissä avustamista.
Palveluitamme ovat:
Kokeneen henkilökuntamme ansiosta toimitamme palvelumme aina yhdessä sovittujen aikataulujen ja pelisääntöjen mukaisesti. Asiakasta palvelee aina sama henkilö, tai hänelle loma-ajoiksi nimetty varahenkilö. Kuuntelemme ja kunnioitamme asiakkaan toiveita, ja räätälöimme palvelukokonaisuuden asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Suunnittelemme kotipalvelun tukipalveluasiakkaille selkeän työjärjestyksen, jonka avulla sopimuksen mukaiset tehtävät saadaan tehtyä ajallaan ja laadusta tinkimättä. Yhtenäiset toimintatapamme on määritelty tarkkaan, ja koko henkilöstömme sitoutuu noudattamaan niitä. Tavoitteenamme on puhdas ja hygieeninen koti ja palveluun kokonaisvaltaisesti tyytyväinen asiakas.
Kotipalvelun tukipalvelun asiakkaina voivat olla mm. vanhukset, kehitysvammaiset, mielenterveyskuntoutujat, lapsiperheet, sekä päihdeongelmaiset. Lisäksi asiakkaina voivat olla perheet tai henkilöt, joilla on erityinen elämäntilanne.
Toiminnanrajoitteita ovat esimerkiksi:
Toiminnanrajoite arvioidaan tapauskohtaisesti. Lääkärinlausuntoa, diagnoosia, sosiaalipuolen tai veroviranomaisen lausuntoa ei tarvita. Epäselvissä tapauksissa sinua voidaan kehottaa kysymään neuvoa kuntasi sosiaalitoimelta.
1. Toimintayksikön tiedot
2. Asiakkaan asema ja oikeudet
3. Palvelun sisällön omavalvonta
4. Asiakasturvallisuus
5. Asiakastietojen käsittely
6. Omavalvontasuunnitelman seuranta
7. Liitteet
Yrityksen perustiedot
Melrox Oy
Y-tunnus: 2773578–7
Uutiskuja 1, 01770 Vantaa
Puh. 040 126 0666
Toiminnasta vastaava esimies
Karin Truuts
Puh. 040 126 0666
S-posti: melrox.oy@gmail.com
Toimintatapa
Siivous- ja kotipalvelut palvelut – ilmoituksenvaraiset yksityiset sosiaalipalvelut
Toiminta-alue
Asiakaskodit Helsingin, Vantaan ja Espoon alueella.
Palvelumuoto, asiakasryhmät ja asiakaspaikkamäärä
Melrox Oy tuottaa palveluita kaikenlaisiin koteihin, joissa on tarve siivous- ja muille kotipalveluille. Palveluitamme ovat ateria-, vaatehuolto- ja siivouspalvelut, seuranpito, sekä puolesta asiointi.
Kotipalvelun tukipalvelun asiakkaina voivat olla mm. vanhukset, kehitysvammaiset, mielenterveyskuntoutujat, lapsiperheet, sekä päihdeongelmaiset. Lisäksi asiakkaina voivat olla perheet tai henkilöt, joilla on erityinen elämäntilanne.
Tavoitteenamme on tarjota hinta-laatusuhteeltaan erinomaisia kotipalvelualan palveluita pääkaupunkiseudulla. Kokeneen henkilökuntamme ansiosta toimitamme palvelumme aina yhdessä sovittujen aikataulujen ja pelisääntöjen mukaisesti.
Asiakasta palvelee aina sama henkilö, tai hänelle loma-ajoiksi nimetty varahenkilö. Pyrimme pitkään, hyvään yhteistyöhön asiakkaidemme kanssa. Se hyödyttää molempia osapuolia. Kestävä asiakassuhde on korkean laadun ja asiakastyytyväisyyden merkki.
Kuuntelemme ja kunnioitamme asiakkaan toiveita, ja räätälöimme palvelukokonaisuuden asiakkaan toiveiden ja tarpeiden mukaan. Suunnittelemme sopimusasiakkaille selkeän työjärjestyksen, jonka avulla sopimuksen mukaiset tehtävät saadaan tehtyä ajallaan ja laadusta tinkimättä.
Yhtenäiset toimintatapamme on määritelty tarkkaan, ja koko henkilöstömme sitoutuu noudattamaan niitä. Tavoitteenamme on puhdas ja hygieeninen koti ja palveluun kokonaisvaltaisesti tyytyväinen asiakas. Palvelun laadun varmistamiseksi, olemme säännöllisesti yhteydessä asiakkaisiimme. Seuraamme yhdessä palvelullemme asetettujen tavoitteiden toteutumista. Pidämme huolta henkilökuntamme osaamisesta jatkuvalla koulutuksella.
Yrityksen toimintaa ohjaavat arvot ja toimintaperiaatteet:
Asiakasturvallisuus siivous- ja kotipalvelutyössä
Asiakaskohteissa riskienhallinta perustuu riskien ennakointiin. Kartoitamme mahdolliset turvallisuusriskit alkukartoituksen yhteydessä. Mikäli havaitsemme asiakaskohteessa puutteita tai riskejä turvallisuuden suhteen, kehotamme asiakasta tekemään korjaavia toimenpiteitä tai korjaamme ne itse, mikäli se asiakkaalle sopii.
Turvallisuuden parantamisen periaatteet
Kotipalvelutyön yleisimmät riskit
Työntekijämme noudattavat toiminnassaan seuraavia yleisohjeita
Turvallisuuden parantamisen periaatteet ja korjaavat toimenpiteet
Yrityksen työtekijöitä koskee velvollisuus tehdä ilmoitus, mikäli havaitsee epäkohtia tai uhkia asiakkaan sosiaalihuollon toteuttamisessa. Ilmoitus voidaan tehdä salassapitosäännösten estämättä.
Epäkohtien ja uhkien tunnistaminen
Siivous- ja kotipalvelualalla epäkohdat liittyvät pääsääntöisesti siihen, että kotipalvelutyön ohessa huomataan, ettei asiakkailla ole käytössään heidän tarvitsemiaan peruspalveluita, esimerkiksi kotihoitoa tai mielenterveyspalveluita. Mahdollisia epäkohtia ovat myös mm. asiakkaan kohteluun liittyvät epäkohdat.
Uhkia ja epäkohtia pyritään tunnistamaan ja arvioimaan jokaisella asiakaskäynnillä, sekä myös käyntien jälkeen.
Yrityksessä jokaisella asiakkaalla on oma henkilökohtainen asiakaspalvelija, sekä varahenkilö, joten asiakas on asiakaspalvelijan tuntema.
Yrityksen työtekijät keskustelevat asiakkaan tilanteesta esimiehensä ja kanssa säännöllisesti, mutta erityisesti silloin, kun asiakkaat tilanteessa havaitaan muutoksia. Poikkeamista ja huolista asiakkaan tilanteessa keskustellaan tarvittaessa myös omaisten kanssa, joko asiakaskäynnin yhteydessä tai puhelimitse.
Koulutus ja perehdytys
Työyhteisön kesken järjestetään säännöllisesti (n. 6kk välein) koulutus, jossa keskustellaan tilanteista ja epäkohdista, joista on syytä olla huolissaan, tai joista on tehtävä ilmoitus. Lisäksi käydään läpi ilmoittamisen ohjeet. Uudet työntekijät perehdytetään epäkohtien ja uhkien tunnistamiseen, sekä ilmoituksen tekemiseen työsuhteen alussa.
Epäkohtien ja uhkien raportointi
Toiminnasta vastaava esimies ohjeistaa kaikki työntekijät ilmoittamaan viipymättä, mikäli he huomaavat:
Ilmoittamiseen on laadittu erillinen ohjeistus (Liite: ohjeistus epäkohtien ja uhkien raportointiin). Ilmoitus tehdään yrityksen turvallisuusriski- ja vahinkoilmoituslomakkeella (Liite: turvallisuusriski- ja vahinkoilmoitus), ja se annetaan esimiehelle.
Epäkohta/uhka käsitellään viipymättä, mutta viimeistään viikon kuluessa ilmoituksesta. Asian käsittely kirjataan turvallisuusriski- ja vahinkoilmoituslomakkeeseen. Esimies vastaa siitä, että jokainen työntekijä tietää ilmoitusvelvollisuuskäytännöistä.
Palvelusopimus ja -suunnitelma
Sopimus ja suunnitelma tehdään yhdessä asiakkaan kanssa. Suunnitelman laatimiseen voivat asiakkaan suostumuksella osallistua myös muut henkilöt. Asiakassuhteen alussa keskustellaan asiakkaan, ja muiden osallistuvien henkilöiden kanssa asiakkaan palveluntarpeesta. Suunnitelmassa otetaan huomioon asiakkaan fyysinen ja henkinen kunto, sekä hänen toiveensa ja tarpeensa. Suunnitelmaan voidaan kirjata asiakkaan suostumuksella myös ne tahot, joille asiakkaan tietoja saa luovuttaa (yhteyshenkilö, omaiset, kotihoito).
Asiakkaan kohtelu
Palvelu suoritetaan kunnioittaen asiakkaan yksityisyyttä ja itsemääräämisoikeutta omassa kodissaan. Mikäli asiakkaan kodissa tehdään muutoksia esim. turvallisuuteen liittyen, ne tehdään yhteisymmärryksessä asiakkaan ja/tai omaisten kansa.
Yrityksen työntekijät on ohjeistettu:
Mikäli työntekijän osalta havaitaan epäasiallista käytöstä asiakasta kohtaan, puututaan asiaan välittömästi. Esimies kuulee kaikkia asianosallisia. Kuulemisen jälkeen tehdään tarvittavat toimenpiteet.
Tällaisia toimenpiteitä voivat olla esimerkiksi:
Asiakkaan osallisuus
Asiakaspalaute: Asiakkaalla ja hänen omaisillaan on oikeus antaa palautetta työstä. Palautteeseen reagoidaan tarvittaessa, ja toimintatapoja pyritään kehittämään jatkuvasti. Asiakkaalle annetaan asiakaspalautelomake kaksi kertaa vuodessa. Saadun palautteen avulla palvelua pyritään kehittämään entistä paremmaksi. Palautelomakkeen voi postittaa halutessaan myös nimettömänä.
Palvelun sisällön päivittäminen: Asiakasta informoidaan mahdollisista palvelusisällön muutoksista, joko sähköpostilla tai kirjeitse, sekä tarvittaessa lisäksi myös soittamalla, tai kertomalla asiasta palvelukäynnin yhteydessä. Mahdolliset sopimuksen muutokset päivitetään palvelusuunnitelmaan asiakkaan suostumuksella.
Asiakkaan oikeusturva
Muistutuksen tekeminen ja sovittelu: Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus, mikäli hän kokee saaneensa huonoa kohtelua tai palvelua. Muistutus tehdään sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.
Ennen muistutuksen tekemistä on hyvä selvittää asiaa keskustelemalla. Keskustelu palvelua antaneen henkilön tai hänen esimiehensä kanssa voi selvittää väärinkäsitykset. Jos on tapahtunut virheitä tai on epäilyjä palvelun huonosta laadusta, asia voi korjaantua jo keskustelun jälkeen. Sosiaali- ja potilasmies neuvoo sinua, jos harkitset tekeväsi muistutuksen tai kantelun. Myös omaiset ja läheiset voivat ottaa yhteyttä asiamieheen.
Taho, jolle muistutukset osoitetaan ja yhteystiedot: Sosiaali- ja potilasmies neuvoo sinua, jos harkitset tekeväsi muistutuksen tai kantelun. Myös omaiset ja läheiset voivat ottaa yhteyttä asiamieheen.
Espoo – Sosiaali- ja potilasasiamies Eva Peltola, puh. 09 816 51032, sähköpostiosoite: sosiaali.potilasasiamies@espoo.fi, Muistutuksen vastaanottaja: Espoon kaupunki, Sosiaali- ja terveystoimi/kirjaamo, PL 2, 02070 ESPOON KAUPUNKI
Helsinki – Sosiaali- ja potilasasiamiehet Jenni Hannukainen, Sari Herlevi ja Teija Tanska, sähköposti: sosiaali.potilasasiamies@hel.fi, neuvonta: puh. 09 310 43355 (ma–to klo 9–11). Suojattua sähköpostia linkin kautta osoitteeseen sosiaali.potilasasiamies@hel.fi.
Vantaa – Sosiaali- ja potilasasiamies Miikkael Liukkonen, puh. 09 8392 2537, Asematie 10 A, 2. krs, 01300 Vantaa
Tavoiteaika muistutuksen käsittelylle
Mikäli asiakas tekee muistutuksen, se pyritään käsittelemään viipymättä. Mikäli käsittely jostain syystä viivästyy, se käsitellään kuitenkin viimeistään kahden viikon kuluttua sen saapumisesta.
Asiointi kuluttaja-asioissa
Asiakas voi kysyä neuvoja myös Kilpailu- ja kuluttajavirastosta. Kuluttajaneuvonta puh. 029 505 3050, nettisivut os.https://www.kkv.fi/kuluttaja-asiat/
Sovittelu ja mahdolliset oikeustoimet
Osapuolten väliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti hyvässä yhteisymmärryksessä keskinäisin
neuvotteluin. Mikäli asiassa ei päästä sovintoon, ratkaistaan erimielisyydet käräjäoikeudessa.
Palvelusopimuksen ja suunnitelman liitteenä olevat tiedot ja asiakirjat
Nämä asiakirjat kuuluvat myös tämän omavalvontasuunnitelman liitteiksi.
Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
Asiakas voi halutessaan tehdä osan kevyistä kotitöistä itse, mikäli se on hänen omatoimisuudelleen ja hyvinvoinnilleen eduksi. Työtehtäviä ei kuitenkaan turvallisuussyistä suoriteta asiakkaan kanssa yhdessä.
Hygieniakäytännöt
Yrityksen hygieniakäytännöt selviävät tämän omavalvontasuunnitelman liitteenä olevasta hygieniasuunnitelmasta.
Yhteistyö eri toimijoiden kanssa
Asiakkaan palvelua suunnitellaan ja toteutetaan asiakkaan toiveiden mukaan yhdessä esim. kotipalvelun ja omaisten kanssa. Asiakkaan hyväksymät yhteyshenkilöt ja -tahot, sekä toiveet yhteistyön suhteen kirjataan henkilökohtaiseen palvelusuunnitelmaan.
Henkilöstö
Työntekijämme ovat yrityksemme toimintatapoihin, perehdytettyjä ja kokeneita siivous- ja kotipalvelualan alan ammattilaisia. Kaikki työntekijämme ovat kanssamme vakituisessa työsuhteessa. Emme käytä toiminnassamme alihankkijoita.
Perehdyttäminen
Työsuhteen alussa kaikki työntekijät saavat perehdytyksen yrityksemme toimintatapoihin, asiakastietojen käsittelyyn, sekä omavalvonnan toteuttamiseen.
Täydennyskoulutusten järjestäminen
Toimitilat
Yritys tekee työtä asiakaskodeissa. Yrityksellä on toimiston yhteydessä välinehuoltotila, jossa on tarkoituksenmukaiset tilat siivousvälineiden huoltoon- ja puhdistukseen, sekä työvaatehuoltoon.
Yritykseen on laadittu erillinen tietoturvan- ja tietosuojan omavalvontasuunnitelma, joka takaa sen, että henkilöstöllämme on tietoa ja osaamista turvalliseen asiakastietojen käsittelyyn.
Omavalvontasuunnitelma päivitetään, kun toiminnassa tapahtuu palvelun laatuun ja asiakasturvallisuuteen liittyviä muutoksia, tai lainsäädännön muutoksia. Omavalvontasuunnitelmaa tarkastellaan vähintään 6kk välein.